Program studiów - cykl kształcenia 2017 - 2020
Plan stacjonarnych studiów I stopnia kierunku GEOGRAFIA
– cykl kształcenia 2017-2020, rok kształcenia 2017/2018
I ROK, CYKL KSZTAŁCENIA 2017-2020, ROK KSZTAŁCENIA 2017/2018
Przedmiot | Liczba godzin | pkt. ECTS | forma zalicz. | ||||
Razem | Wykł. | Ćw. | W | ĆW | |||
lab. | aud. | ||||||
SEMESTR ZIMOWY 1 SYLABUSY | |||||||
Historia myśli geograficznej/ History of geographical ideas | 30 | 20 | - | 10 | 2 | 2 | E |
Podstawy geografii fizycznej/ Principles of physical geography |
30 | 20 | - | 10 | 1 | 3 | E |
Astronomiczne podstawy geografii/ Astronomical principles of geography |
30 | 20 | 10 | - | 2 | 2 | E |
Matematyka/ Mathematics | 30 | 20 | - | 10 | 2 | 2 | ZO |
Ekonomia i przedsiębiorczość/ Economy and business study |
30 | 20 | - | 10 | 2 | 2 | ZO |
Socjologia/Sociology | 15 | 15 | 1 | ZO | |||
Kartografia i topografia/ Cartography and topography |
50 | 30 | 20 | - | 2 | 3 | E |
Technologie informacyjne/ Information technologies |
30 | - | 30 | - | - | 4 | ZO |
Bezpieczeństwo i higiena pracy/ Security and hygiene rules |
4 | 4 | - | - | - | - | Z |
Zasady ergonomi/ Principles of ergonometrics |
6 | 6 | - | - | - | - | Z |
Szkolenie biblioteczne/ Libruary training |
|||||||
Razem semestr 1 | 255 | 155 | 60 | 40 | 30 | ||
SEMESTR LETNI 2 SYLABUSY | |||||||
Meteorologia i klimatologia/ Meteorology and climatology |
50 | 30 | 20 | - | 3 | 1 | E |
Geofizyka i geochemia Geophysics and geochemistry |
30 | 20 | 10 | - | 2 | 2 | ZO |
Geologia/Geology | 50 | 30 | 20 | 2 | 2 | E | |
Biogeografia/ Biogeography | 30 | 15 | 15 | - | 2 | 1 | E |
Podstawy geografii społeczno-ekonomicznej/ Principles of socio-economic geography |
30 | 20 | - | 10 | 3 | 1 | E |
Teledetekcja/Remote sensing | 30 | 15 | - | 15 | 2 | 1 | ZO |
Jezyk obcy/ Foreign language | 30 | - | - | 30 | - | 2 | ZO |
Ćwiczenia terenowe - topografia/ Topography – field training (4 days) | 24 (4 dni/4 days) | - | 24 | - | - | 2 | ZO |
Ćwiczenia terenowe - Geografia/ Economic geography – field training |
24 (4 dni/4 days) | - | 24 | - | - | 2 | ZO |
Ćwiczenia terenowe regionalne (Wybrzeża i pojezierza)/ Regional field practice (coasts and lake districts) |
30(5 dni/5 days) | - | 30 | - | - | 2 | ZO |
Razem semestr 2 | 328 | 130 | 143 | 55 | 30 |
II ROK, CYKL KSZTAŁCENIA 2017-2020, ROK KSZTAŁCENIA 2018/2019
Przedmiot | Liczba godzin | pkt. ECTS | forma zalicz. | ||||
Razem | Wykł. | Ćw. | W | ĆW | |||
lab. | aud. | ||||||
SEMESTR ZIMOWY 3 SYLABUSY | |||||||
Geografia ekonomiczna/ Economic geography |
50 | 30 | 20 | - | 2 | 2 | E |
Geografia społeczna/ Social geography |
50 | 30 | 20 | - | 2 | 2 | E |
Geomorfologia/ Geomorphology | 50 | 30 | 20 | - | 2 | 2 | E |
Hydrologia i oceanografia/ Hydrology and oceanography |
50 | 30 | 20 | - | 2 | 2 | E |
Statystyka w geografii Statistics in geography |
45 | 15 | 30 | - | 2 | 2 | E |
Wychowanie fizyczne/ Physical education |
30 | - | - | 30 | - | - | Z |
Ćwiczenia terenowe-Geografia społeczna / Social economy – field training |
24 (4 dni/4 days) | - | - | 24 | - | 3 | ZO |
Geograficzne systemy informacyjne/ Geographical Information Systems |
45 | 30 | 15 | - | 2 | 1 | ZO |
Język obcy/ Foreign language | 30 | - | - | 30 | - | 2 | ZO |
Wykład ogólnouczelniany | 30 | 30 | - | - | 2 | - | ZO |
Razem semestr 3 | 404 | 210 | 110 | 84 | 30 | ||
SEMESTR LETNI 4 SYLABUSY | |||||||
Geograficzne systemy informacyjne// Geographical Information Systems |
15 | - | 15 | - | - | 3 | ZO |
Język obcy/ Foreign language | 30 | - | - | 30 | - | 2 | ZO |
Geografia polityczna/ Political geography |
50 | 30 | 20 | - | 2 | 2 | E |
Kształtowanie i ochrona środowiska/ Environmental formation and protection |
50 | 30 | 20 | - | 2 | 2 | E |
Gleboznawstwo i geografia gleb/ Soil science and geography |
30 | 20 | 10 | - | 2 | 1 | ZO |
Ochrona własności intelektualnej/ Intellectual property protection |
10 | 10 | - | - | 1 | - | Z |
Ćwiczenia terenowe-Geomorfologia/ Geomorphology – field training |
24 (4 dni/ 4 days) |
- | 24 | - | - | 3 | ZO |
Ćwiczenia terenowe-Hydrologia/ |
24(4 dni/4 days) | - | 24 | - | - | 3 | ZO |
Ćwiczenia terenowe- Meteorologia i klimatologia/ Meteorology and climatology – field training |
24(4 dni/4 days) | - | 24 | - | - | 3 | ZO |
Ćwiczenia terenowe regionalne (Wyżyny i góry) Regional field practice (uplands and mountains) |
36(6 dni/6 days) | - | 36 | - | - | 4 | ZO |
Razem semestr 4 | 293 | 90 | 173 | 30 | 30 |
III ROK, CYKL KSZTAŁCENIA 2017-2020, ROK KSZTAŁCENIA 2019/2020
Przedmiot | Liczba godzin | pkt. ECTS | forma zalicz. | ||||
Razem | Wykł. | Ćw. | W | ĆW | |||
lab. | aud. | ||||||
SEMESTR ZIMOWY 5 SYLABUSY | |||||||
Moduł do wyboru: (do wyboru 1 z 2 oferowanych)/ Selection module (one of the two offered) |
40 | 40 | - | - | 4 | - | ZO |
- Uwarunkowania zróżnicowania geomorfologicznego północnej Polski/ Conditions of geomorphological diversity in northern Poland - Wybrane aspekty klimatu lokalnego/ Selected aspects of local climate |
20 | 20 | - | - | 2 | - | ZO |
20 | 20 | - | - | 2 | - | ZO | |
- Społeczne uwarunkowania działalności gospodarczej/ Social conditions of economic activities - Geograficzne uwarunkowania kształtowania przestrzeni/ Geographical determinants of spatial planning |
20 | 20 | - | - | 2 | - | ZO |
20 | 20 | - | - | 2 | - | ZO | |
Geografia fizyczna Polski Physical geography of Poland |
45 | 30 | 15 | 2 | 1 | E | |
Geografia regionalna świata (fizyczna)/ Regional geography of the Word (physical) |
45 | 30 | 15 | - | 2 | 1 | E |
Geografia osadnictwa/ Geography of settlements |
45 | 30 | 15 | - | 2 | 1 | E |
Geoekologia/ Geoecology | 30 | 20 | 10 | - | 1 | 2 | E |
Język angielski/ English | 30 | - | - | 30 | - | 2 | ZO/E |
Ćwiczenia terenowe - Geografia osadnictwa/ Geography of settlements – field training |
24(4 dni/4 days) | - | 24 | - | - | 2 | ZO |
Pracownia licencjacka/ Bachelor’s degree workshop |
15 | - | 15 | - | - | 4 | ZO |
Seminarium dyplomowe (przygotowanie do egzaminu dyplomowego - w tym przygotowanie pracy dyplomowej)/ Bachelor’s seminar |
30 | - | 30 | - | - | 6 | ZO |
Razem semestr 5 | 304 | 150 | 124 | 30 | 30 | ||
SEMESTR LETNI 6 SYLABUSY | |||||||
Pracownia licencjacka/ Bachelor‘s degree workshop |
30 | - | 30 | - | - | 4 | ZO |
Seminarium dyplomowe (przygotowanie do egzaminu dyplomowego - w tym przygotowanie pracy dyplomowej)/ Bachelor’s seminar |
30 | - | 30 | - | - | 6 | ZO |
Moduł do wyboru: (do wyboru 1 z 2 oferowanych)/ Selection module (one of the two offered) |
30 | 30 | - | - | 3 | - | ZO |
- Stosunki wodne Pobrzeży i Pojezierzy południowego Bałtyku/ Water conditions of south Balic Coastlands and Lakelands - Wybrane aspekty funkcjonowania krajobrazu/ Selected aspects of landscape functioning |
20 | 20 | - | - | 2 | - | ZO |
10 | 10 | - | - | 1 | - | ZO | |
- Geopolityczne problemy współczesnego świata/ Geopolitical problems of modern world - Ekologiczne warunki życia człowieka/ Environmental conditions of human development |
20 | 20 | - | - | 2 | - | ZO |
10 | 10 | - | - | 1 | - | ZO | |
Gospodarka przestrzenna z elementami planowania przestrzennego/ Spatial planningSpatial planning |
45 | 30 | 15 | - | 2 | 1 | E |
Geografia ekonomiczna Polski/ Economic geography of Poland |
45 | 30 | 15 | - | 2 | 1 | E |
Geografia regionalna świata (ekonomiczna)/ Regional geography of the Word (economic) |
45 | 30 | 15 | - | 2 | 1 | E |
Ćwiczenia terenowe regionalne (Europa)/ Regional field practice (Europe) |
36(6 dni/6 days) | - | 36 | - | - | 3 | ZO |
Praktyka zawodowa (120 godzin)/ Practical placement (120 hours) |
120(3 tyg./3 weeks) | - | 120 | - | - | 5 | ZO |
Razem semestr 6 | 381 | 120 | 261 | 30 |
1) Kursywą zaznaczono przedmioty do wyboru/ Selected module in italics
* Grupy laboratoryjne (8-12 osób)/ laboratory groups (8-12 students)
Studenci, poza przedmiotami obowiązkowymi objętymi programem studiów, mogą realizować dodatkowe przedmioty do wyboru prowadzone w języku angielskim (Wydziałowe PDW w j. angielskim) oraz zajęcia w ramach Programu Tutor WOiG.
Kształcenie nauczycieli od roku ak. 2017/2018
W związku ze zmianą w organizacji szkół w Polsce pożądane jest wprowadzenie kształcenia nauczycieli na studiach licencjackich na kierunku geografia. Według prawa nauczyciele po studiach I stopnia mogą uczyć w szkole podstawowej, w której od klasy V do VIII będzie prowadzony przedmiot geografia. Przedstawiona poniżej propozycja planu nauczania i liczba punktów ECTS (25) jest zgodna z obowiązującymi standardami kształcenia nauczycieli.
Realizuje ona opisany w standardach moduł 2: przygotowanie w zakresie psychologiczno-pedagogicznym w postaci przedmiotów: psychologia, pedagogika, prawo oświatowe, emisja głosu, praktyka opiekuńczo-wychowawcza (łącznie 180 godz., w tym 30 godz. praktyki; 10 punktów ECTS) oraz moduł 3: przygotowanie w zakresie dydaktycznym – podstawy dydaktyki, dydaktyka geografii i przyrody w szkole podstawowej, dydaktyka geografii, praktyka pedagogiczna - obserwowanie zajęć, praktyka pedagogiczna I i praktyka pedagogiczna II (łącznie 240 godz., w tym 120 godzin praktyki; 15 punktów ECTS). Program obowiązywałby od roku akademickiego 2017-2018.
Studenci obecnych studiów licencjackich, rozpoczynający studia magisterskie w roku akademickim 2017-2018, 2018-2019, 2019-2020, którzy nie mieli możliwości kształcenia w specjalizacji nauczycielskiej, powinni mieć prawo do zdobycia uprawnień do zawodu nauczyciela według obecnie realizowanego programu na studiach II stopnia. Program dla studentów kierunku gospodarka przestrzenna w zakresie przygotowania do zawodu nauczyciela przedsiębiorczości i ekonomii w praktyce w szkołach ponadpodstawowych nie ulega zmianie.
studia licencjackie – specjalizacja nauczycielska
Program od roku akad. 2017/2018
I ROK STUDIÓW
Przedmiot |
Forma Zal. |
Semestr 1 |
Semestr 2 |
|||||
W |
Ćw. |
ECTS |
W |
Ćw. |
|
ECTS |
||
Psychologia |
Z |
|
- |
60 |
|
3 |
||
Praktyka pedagogiczna (opiekuńczo-wychowawcza) – grupy laboratoryjne |
Z |
- |
30 |
|
2 |
|||
Liczba godzin wykładów i ćwiczeń |
90 |
|
- |
90 |
|
5 |
II ROK STUDIÓW
Przedmiot |
Forma Zal. |
Semestr 1 |
Semestr 2 |
|||||||
W |
Ćw. |
|
ECTS |
W |
Ćw. |
ECTS |
||||
Pedagogika |
Z |
|
60 |
|
3 |
|
||||
Podstawy dydaktyki |
Z |
- |
30 |
2 |
||||||
Dydaktyka geografii i przyrody w szkole podstawowej |
Z |
|
- |
60 |
4 |
|||||
Praktyka pedagogiczna (obserwowanie zajęć) – grupy. laboratoryjne |
Z |
|
|
|
|
- |
30 |
1 |
||
Emisja głosu |
Z |
|
- |
15 |
1 |
|||||
Liczba godzin wykładów i ćwiczeń |
195 |
- |
90 |
|
5 |
- |
105 |
6 |
III ROK STUDIÓW
Przedmiot |
Forma Zal. |
Semestr 1 |
Semestr 2 |
|||||
W |
Ćw. |
Prakt. |
ECTS |
W |
Ćw. |
ECTS |
||
Dydaktyka geografii |
E |
- |
30 |
|
2 |
|
||
Prawo oświatowe |
Z |
- |
15 |
1 |
||||
Praktyka pedagogiczna I (wrzesień po II roku) |
Z |
- |
- |
45 |
3 |
|
||
Praktyka pedagogiczna II |
Z |
- |
- |
45 |
3 |
|
||
Liczba godzin wykładów i ćwiczeń |
135 |
- |
45 |
90 |
9 |
- |
- |
- |
Plan stacjonarnych studiów I stopnia kierunku Geografia UG,
Specjalizacja nauczycielska: Geografia, cykl kształcenia 2017-2020
Plan obowiązuje od roku akad. 2017/2018, zatwierdzony przez Radę Wydziału OiG UG w dn. 30.06.2017 r.
Moduł kształcenia nauczycielskiego
uprawniający do nauczania przedmiotu Geografia w szkołach podstawowych
i ponadpodstawowych*
(wg standardów kształcenia nauczycieli z dnia 17.01.2012 r.)
I ROK STUDIÓW
Przedmiot |
Forma Zal. |
Semestr 1 |
Semestr 2 |
|||||
W |
Ćw. aud. |
ECTS |
W |
Ćw. Aud. |
|
ECTS |
||
Psychologia |
Z |
|
- |
60 |
|
3 |
||
Praktyka pedagogiczna (opiekuńczo-wychowawcza) – grupy laboratoryjne |
Z |
- |
30** |
|
2 |
|||
Liczba godzin wykładów i ćwiczeń |
90 |
|
- |
90 |
|
5 |
II ROK STUDIÓW
Przedmiot |
Forma Zal. |
Semestr 3 |
Semestr 4 |
|||||||
W |
Ćw. Aud. |
|
ECTS |
W |
Ćw. aud. |
ECTS |
||||
Pedagogika |
Z |
|
60 |
|
3 |
|
||||
Podstawy dydaktyki |
Z |
- |
30 |
2 |
||||||
Dydaktyka geografii i przyrody w szkole podstawowej |
Z |
|
- |
60 |
4 |
|||||
Praktyka pedagogiczna (obserwowanie zajęć) – grupy. laboratoryjne |
Z |
|
|
|
|
- |
30 |
1 |
||
Emisja głosu |
Z |
|
- |
15** |
1 |
|||||
Liczba godzin wykładów i ćwiczeń |
195 |
- |
90 |
|
5 |
- |
105 |
6 |
III ROK STUDIÓW
Przedmiot |
Forma Zal. |
Semestr 5 |
Semestr 6 |
|||||
W |
Ćw. Aud. |
Prakt. |
ECTS |
W |
Ćw. aud |
ECTS |
||
Dydaktyka geografii |
E |
- |
30 |
|
2 |
|
||
Prawo oświatowe |
Z |
- |
15 |
1 |
||||
Praktyka pedagogiczna I (wrzesień po II roku) |
Z |
- |
- |
45 |
3 |
|
||
Praktyka pedagogiczna II |
Z |
- |
- |
45 |
3 |
|
||
Liczba godzin wykładów i ćwiczeń |
135 |
- |
45 |
90 |
9 |
- |
- |
- |
** ćwiczenia laboratoryjne 15-20 osób
*Wg § 4 projektu Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lutego 2017.r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, które będzie obowiązywało od 1 września 2017 r. „…kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach podstawowych będzie posiadała osoba, która ukończyła studia magisterskie lub studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem oraz posiada przygotowanie pedagogiczne…”.
Studenci obecnych studiów licencjackich, rozpoczynający studia magisterskie w roku akademickim 2017-2018, 2018-2019, 2019-2020, którzy nie mieli możliwości kształcenia w specjalizacji nauczycielskiej, powinni mieć prawo do zdobycia uprawnień do zawodu nauczyciela według obecnie realizowanego programu na studiach II stopnia. Program dla studentów kierunku gospodarka przestrzenna w zakresie przygotowania do zawodu nauczyciela przedsiębiorczości i ekonomii w praktyce w szkołach ponadpodstawowych nie ulega zmianie.
Akty prawne, na podstawie których zmieniamy kształcenie nauczycieli (uprawnienia do
nauczania w szkołach podstawowych:
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2012 r. poz. 131),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli ( Dz.U. z 2015 r. poz. 1264) - tu szczególnie paragraf 4.
Obecnie ma być zmienione i dostosowane do zapisów Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (tego wymienionego wyżej)i do nowej rzeczywistości (bez gimnazjów). Projekt nowego rozporządzenia w tej sprawie, który ma wejść w życie 1września 2017 r., w paragrafie 4 mówi także o uprawnieniach do nauczania w szkole podstawowej osób, które mają kwalifikacje pedagogiczne i ukończyły
kierunkowe studia I stopnia.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59),
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60).