Zasady składania prac dyplomowych
Zasady składania prac dyplomowych i przeprowadzania egzaminu dyplomowego
Proces dyplomowania w roku akademickim 2024/2025
(dotyczy wszystkich kierunków z wyjątkiem Geologii)
EGZAMIN DYPLOMOWY
🕒 1. Termin egzaminu
- Wyznacza prodziekan.
🧑⚖️ 2. Skład komisji egzaminacyjnej
- Powoływana przez dziekana.
- Składa się z minimum trzech osób, w tym:
- Przewodniczący: dziekan, prodziekan lub inny nauczyciel akademicki wyznaczony przez dziekana.
- Co najmniej dwóch członków.
- Minimum jedna osoba ze składu komisji egzaminacyjnej musi mieć tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego.
🏫 3. Forma egzaminu
- Egzamin ustny, przeprowadzany stacjonarnie w siedzibie uczelni.
4. Pytania egzaminacyjne
- Student odpowiada na 3 pytania:
- Zagadnienie z pracy dyplomowej
- Zagadnienie z seminarium/ specjalności / specjalizacji w ramach, której powstała praca
- Zagadnienie z zakresu realizowanego kierunku
📌 Dodatkowe pytania mogą być zadane w uzasadnionych przypadkach przez członków komisji.
📊 5. Ocena z egzaminu
- Po zakończeniu egzaminu komisja ustala ocenę końcową na podstawie:
Skali ocen z § 32 ust. 1 Regulaminu Studiów UG
Ocena |
Wartość |
Procent wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych wymaganych do uzyskania danej oceny* |
bardzo dobry |
5,0 |
91 i więcej |
dobry plus |
4,5 |
81 – 90 |
dobry |
4,0 |
71 – 80 |
dostateczny plus |
3,5 |
61 – 70 |
dostateczny |
3,0 |
51 – 60 |
niedostateczny |
2,0 |
50 i mniej |
📘 PRACA DYPLOMOWA – WYMOGI I PROCEDURY
✅ I. Warunek dopuszczenia do złożenia pracy
- Student musi mieć w systemie eUczelnia zaliczone wszystkie przedmioty przewidziane programem studiów (wpisy i pozytywne oceny).
📝 II. Wymogi edytorskie i formalne
a) Format pracy
- tekst pracy powinien być napisany czcionką 12, z odstępem między wierszami 1,5, z marginesem wewnętrznym 3,5 cm oraz pozostałymi marginesami o szerokości 2,5 cm.
Uwaga! rozmiar pisemnej pracy dyplomowej nie może przekraczać 15 MB
b) Oświadczenie o udostępnieniu pracy
- Student musi dołączyć do pracy jako ostatnią stronę oświadczenie o zgodzie lub braku zgody na udostępnienie pracy do celów badawczo-naukowych (Wzór stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia 79/R/25 Link)
- Oświadczenie musi być podpisane własnoręcznie, zeskanowane.
c) Strona tytułowa
- Wzory stron tytułowych należy pobrać ze strony wydziałowej (PL Link i EN Link).
- Jeśli praca powstała pod kierunkiem dwóch promotorów – należy wpisać obie osoby.
- Jeżeli praca pisana jest w języku angielskim należy wpisać dodatkowo tytuł w języku polskim.
d) Termin składania pracy przez studenta
- Ostatni dzień podstawowej sesji egzaminacyjnej - do 23 czerwca 2025 r. – wszystkie kierunki WOiG,
z wyjątkiem kierunków Marine Biotechnology (do 8 lipca 2025), Hydrografii morskiej (luty 2025). - Szczegółowy termin składania pracy student ustala z promotorem. Należy uwzględnić, że praca powinna być wgrana do systemu najpóźniej 7 dni roboczych przed egzaminem dyplomowym.
📄 III. Dokumenty do suplementu do dyplomu
- Student może złożyć wniosek o umieszczenie osiągnięć (np. kursy, certyfikaty, działalność w kołach naukowych, tutoring itp.) w suplemencie.
- Wniosek + dokumenty należy dostarczyć do dziekanatu nie później niż 7 dni roboczych przed egzaminem dyplomowym.
⏰ NIEZŁOŻENIE PRACY DYPLOMOWEJ W TERMINIE
❌ Co się dzieje, jeśli student nie złoży pracy do końca sesji:
- Jeśli praca dyplomowa nie zostanie złożona w wyznaczonym terminie, student zostaje skreślony z listy studentów, zgodnie z Regulaminem Studiów UG (§ 40, ust. 2. Regulaminu Studiów UG).
📌 PRZEDŁUŻENIE TERMINU ZŁOŻENIA PRACY
✅ Możliwość przedłużenia terminu o 3 miesiące – tylko w wyjątkowych przypadkach:
Kiedy można złożyć wniosek?
- Długotrwała choroba – musi być potwierdzona zaświadczeniem lekarskim
- Inne, szczególne, uzasadnione okoliczności.
Co trzeba zrobić:
- Przygotować wniosek do prodziekana o przedłużenie terminu składania pracy dyplomowej (wniosek w eUczelni).
- Do wniosku dołączyć podpisane podanie z poparciem prośby przez promotora (pdf wgrany do eUczelnia)
- Złożyć wniosek najpóźniej do ostatniego dnia podstawowej sesji egzaminacyjnej - do 23 czerwca 2025 r. – wszystkie kierunki WOiG, z wyjątkiem kierunków Marine Biotechnology (do 8 lipca 2025), Hydrografii morskiej (luty 2025).
NEGATYWNA OCENA PRACY DYPLOMOWEJ
a) ❌ Negatywna ocena od recenzenta:
- Jeśli recenzent wystawi negatywną ocenę pracy dyplomowej, Prodziekan wyznacza drugiego recenzenta, którego ocena rozstrzyga, czy student może zostać dopuszczony do egzaminu dyplomowego.
- W przypadku negatywnej oceny pracy dyplomowej, prodziekan może orzec o powtarzaniu przedmiotu, w ramach którego przygotowywana była praca dyplomowa w ostatnim semestrze.
🧑🏫 ETAPY SKŁADANIA PRACY DYPLOMOWEJ
1. Zgoda na przesłanie pracy przez studenta
- Miejsce: eUczelnia → Dyplomy → Wszystkie → Szczegóły
- Promotor wyraża zgodę poprzez kliknięcie „Pozwól na pierwsze przesłanie pracy dyplomowej”
🎓 Składanie pracy dyplomowej
a) Składanie oświadczeń
🔹 Student
- składa oświadczenie o samodzielnym wykonaniu pracy dyplomowej oraz o stosowaniu narzędzi sztucznej inteligencji podczas przygotowania pracy. Objaśnienia dotyczące wypełnienia oświadczenia o samodzielnym przygotowaniu pracy dyplomowej w eUczelni, można znaleźć Link
Uwaga! Składając oświadczenia w systemie eUczelnia należy zwrócić uwagę na prawidłowy wybór, „typ dyplomu” odpowiednio: praca dyplomowa magisterska lub praca dyplomowa licencjacka. Dodatkowo do pracy dyplomowej należy załączyć oświadczenie o zgodzie / nie wyrażeniu zgody na udostępnienie swojej pracy dyplomowej dla celów naukowo-badawczych. Patrz punkt I b Praca dyplomowa - wymogi dotyczące pracy dyplomowej
b) Wgrywanie ostatecznej wersji pracy
🔹 Student
- Termin: ustalany z promotorem, nie później niż do końca podstawowej sesji egzaminacyjnej.
- Warunki:
- Przed wgraniem: sprawdź dane w systemie (szczególnie temat pracy w języku polskim i angielskim).
- Promotor musi wcześniej kliknąć „Pozwól na pierwsze przesłanie pracy dyplomowej”.
🔹 Promotor
- Sprawdza pracę w systemie JSA (Jednolity System Antyplagiatowy).
- Po akceptacji: klika „Przekaż do recenzji”.
UWAGA! Po przekazaniu pracy do recenzji nie ma możliwości dokonywania zmian w pliku pracy. Prosimy o upewnienie się, że dołączone zostało oświadczenie o wyrażeniu zgody lub braku zgody na udostępnienie pracy do celów badawczo-naukowych. - RAPORT OGÓLNY z JSA:
- powinien być w wersji podpisanej własnoręcznie i dostarczony do dziekanatu,
- można także przesłać elektronicznie z podpisem kwalifikowanym.
🎓 RECENZJA PRACY
✅ Promotor i recenzent
🔹1. Recenzja
- Recenzent może pobrać plik pracy dyplomowej z systemu eUczelnia
- Druk recenzji należy pobrać ze strony wydziałowej (druk recenzji – link w języku polskim , link w języku angielskim).
- Przygotowana i zaopatrzoną własnoręcznym podpisem lub podpisem kwalifikowanym recenzję należy wgrać do systemu eUczelnia
nie później niż 2 dni robocze przed egzaminem dyplomowym - Papierowa wersja recenzji z podpisem własnoręcznym musi zostać dostarczona do dziekanatu (najpóźniej w dniu egzaminu)
🧮 Sposób obliczania oceny końcowej z pracy dyplomowej:
Ocena końcowa = średnia arytmetyczna ocen wystawionych przez opiekuna i recenzenta (wytyczne na podstawie ustaleń Senackiej Komisji ds. Kształcenia):
Ocena |
Wartość liczbowa |
Zakres średniej arytmetycznej |
bardzo dobry |
5,0 |
4,75 – 5,0 |
dobry plus |
4,5 |
4,25 – 4,5 |
dobry |
4,0 |
3,75 – 4,00 |
dostateczny plus |
3,5 |
3,25 – 3,5 |
dostateczny |
3,0 |
3 |
📝 PROTOKÓŁ EGZAMINACYJNY
Przewodniczący komisji przed egzaminem:
-
- sprawdza w systemie eUczelnia poprawność elektronicznego protokołu egzaminu dyplomowego,
- jeśli zauważy błędy, zgłasza je do pracownika dziekanatu odpowiedzialnego za dyplomowanie na danym kierunku.
-
- wypełnia elektroniczny protokół egzaminacyjny, w tym:
- treść pytań zadanych studentowi,
- oceny za każde pytanie,
- podpisuje protokół elektronicznie.
- następnie protokół jest podpisywany w systemie eUczelnia przez promotora i recenzenta
- wypełnia elektroniczny protokół egzaminacyjny, w tym:
- Po podpisaniu elektronicznie protokołu przez wszystkich członków komisji:
- protokół jest niezwłocznie przesyłany do dziekanatu wyłącznie w formie elektronicznej.
📘 WYDANIE DYPLOMU
Termin wydania:
- Uczelnia wydaje absolwentowi komplet dokumentów w terminie 30 dni od dnia ukończenia studiów (data egzaminu dyplomowego).
- Dokumenty obejmują:
- Dyplom ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu,
- 2 odpisy dyplomu i 2 odpisy suplementu.
Opłaty:
- Studenci, którzy rozpoczęli lub wznowili studia od roku akademickiego 2019/2020 i później, nie wnoszą opłat za podstawowy komplet dokumentów.
- Za wydanie dodatkowego odpisu dyplomu lub suplementu:
- Opłata wynosi 20 zł za każdy odpis,
- Odpis dyplomu + odpis suplementu to 40 zł.
- Opłatę należy wnieść przed egzaminem dyplomowym
Język dokumentów:
- Dokumenty są przygotowywane domyślnie w języku polskim.
- Na wniosek studenta (złożony przed egzaminem dyplomowym) jeden odpis dyplomu i jeden odpis suplementu mogą być wystawione w języku obcym.
- Jeśli student nie złoży wniosku o wersję w języku obcym, wszystkie dokumenty zostaną przygotowane w języku polskim.
Wydanie dokumentów:
- Dokumenty absolwent odbiera osobiście w dziekanacie lub mogą one zostać wydane osobie przez niego notarialnie upoważnionej.
- Nie ma możliwości wysłania dokumentów pocztą.
Szczegóły dotyczące prac pisanych w języku angielskim :
- Na stronie tytułowej pracy przygotowanej w języku angielskim wpisuje się tytuł po angielsku, poniżej po polsku.
-
📌 System e-Uczelnia – obowiązkowy
- Całość procesu składania prac dyplomowych oraz wypełniania protokołów egzaminacyjnych odbywa się wyłącznie za pośrednictwem systemu e-Uczelnia.
- Dotyczy to zarówno studentów, jak i pracowników.
- Instrukcje obsługi systemu dostępne są tutaj: 👉 https://ug.edu.pl/euczelnia/dyplomowanie
-
⚖️ Podstawa prawna
- Regulamin Studiów UG – Rozdział 5: „Prace i egzaminy dyplomowe” (Link)
- Zarządzenie nr 79/R/25 Rektora UG z dnia 30 maja 2025 r. (Link)
Załącznik | Size |
---|---|
Wzór strony tytułowej - język polski | 88 KB |
Wzór strony tytułowej - język angielski | 239 KB |
Formularz recenzji pracy dyplomowej - język polski | 29.52 KB |
Formularz recenzji pracy dyplomowej - język angielski | 30.22 KB |
Oświadczenie do celów naukowo-badawczych | 104.32 KB |