Zasady składania prac dyplomowych

Zasady składania prac dyplomowych i przeprowadzania egzaminu dyplomowego

 

 Proces dyplomowania w roku akademickim 2024/2025

          (dotyczy wszystkich kierunków z wyjątkiem Geologii)

 

 

 EGZAMIN DYPLOMOWY

🕒 1. Termin egzaminu

  • Wyznacza prodziekan.

🧑‍⚖️ 2. Skład komisji egzaminacyjnej

  • Powoływana przez dziekana.
  • Składa się z minimum trzech osób, w tym:
    • Przewodniczący: dziekan, prodziekan lub inny nauczyciel akademicki wyznaczony przez dziekana.
    • Co najmniej dwóch członków.
    • Minimum jedna osoba ze składu komisji egzaminacyjnej musi mieć tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego.

🏫 3. Forma egzaminu

  • Egzamin ustny, przeprowadzany stacjonarnie w siedzibie uczelni.

 4. Pytania egzaminacyjne

  • Student odpowiada na 3 pytania:
    1. Zagadnienie z pracy dyplomowej
    2. Zagadnienie z seminarium/ specjalności / specjalizacji  w ramach, której powstała praca
    3. Zagadnienie z zakresu realizowanego kierunku

📌 Dodatkowe pytania mogą być zadane w uzasadnionych przypadkach przez członków komisji.

📊 5. Ocena z egzaminu

  • Po zakończeniu egzaminu komisja ustala ocenę końcową na podstawie:
                     Skali ocen z § 32 ust. 1 Regulaminu Studiów UG

Ocena

Wartość
cyfrowa

Procent wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych wymaganych do uzyskania danej oceny*

bardzo dobry

5,0

91 i więcej

dobry plus

4,5

81 – 90

dobry

4,0

71 – 80

dostateczny plus

3,5

61 – 70

dostateczny

3,0

51 – 60

niedostateczny

2,0

50 i mniej

 

📘 PRACA DYPLOMOWA – WYMOGI I PROCEDURY

I. Warunek dopuszczenia do złożenia pracy

  • Student musi mieć w systemie eUczelnia zaliczone wszystkie przedmioty przewidziane programem studiów (wpisy i pozytywne oceny).

📝 II. Wymogi edytorskie i formalne

a) Format pracy

  • tekst pracy powinien być napisany czcionką 12, z odstępem między wierszami 1,5, z marginesem wewnętrznym 3,5 cm oraz pozostałymi marginesami o szerokości 2,5 cm.

Uwaga! rozmiar pisemnej pracy dyplomowej nie może przekraczać 15 MB

b) Oświadczenie o udostępnieniu pracy

  • Student musi dołączyć do pracy jako ostatnią stronę oświadczenie o zgodzie lub braku zgody na udostępnienie pracy do celów badawczo-naukowych (Wzór stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia 79/R/25 Link)
  • Oświadczenie musi być podpisane własnoręcznie, zeskanowane.

c) Strona tytułowa

  • Wzory stron tytułowych należy pobrać ze strony wydziałowej (PL Link i EN Link).
  • Jeśli praca powstała pod kierunkiem dwóch promotorów – należy wpisać obie osoby.
  • Jeżeli praca pisana jest w języku angielskim należy wpisać dodatkowo tytuł w języku polskim.

d) Termin składania pracy przez studenta

  • Ostatni dzień podstawowej sesji egzaminacyjnej - do 23 czerwca 2025 r. – wszystkie kierunki WOiG,
    z wyjątkiem kierunków Marine Biotechnology (do 8 lipca 2025), Hydrografii morskiej (luty 2025).
  • Szczegółowy termin składania pracy student ustala z promotorem. Należy uwzględnić, że praca powinna być wgrana do systemu najpóźniej 7 dni roboczych przed egzaminem dyplomowym.

📄 III. Dokumenty do suplementu do dyplomu

  • Student może złożyć wniosek o umieszczenie osiągnięć (np. kursy, certyfikaty, działalność w kołach naukowych, tutoring itp.) w suplemencie.
  • Wniosek + dokumenty należy dostarczyć do dziekanatu nie później niż 7 dni roboczych przed egzaminem dyplomowym.

NIEZŁOŻENIE PRACY DYPLOMOWEJ W TERMINIE

Co się dzieje, jeśli student nie złoży pracy do końca sesji:

  • Jeśli praca dyplomowa nie zostanie złożona w wyznaczonym terminie, student zostaje skreślony z listy studentów, zgodnie z Regulaminem Studiów UG (§ 40, ust. 2. Regulaminu Studiów UG).

📌 PRZEDŁUŻENIE TERMINU ZŁOŻENIA PRACY

Możliwość przedłużenia terminu o 3 miesiące – tylko w wyjątkowych przypadkach:

Kiedy można złożyć wniosek?

  • Długotrwała choroba – musi być potwierdzona zaświadczeniem lekarskim
  • Inne, szczególne, uzasadnione okoliczności.

Co trzeba zrobić:

  • Przygotować wniosek do prodziekana o przedłużenie terminu składania pracy dyplomowej (wniosek w eUczelni).
  • Do wniosku dołączyć podpisane podanie z poparciem prośby przez promotora (pdf wgrany do eUczelnia)
  • Złożyć wniosek najpóźniej do ostatniego dnia podstawowej sesji egzaminacyjnej - do 23 czerwca 2025 r. – wszystkie kierunki WOiG, z wyjątkiem kierunków Marine Biotechnology (do 8 lipca 2025), Hydrografii morskiej (luty 2025).

NEGATYWNA OCENA PRACY DYPLOMOWEJ

a) Negatywna ocena od recenzenta:

  • Jeśli recenzent wystawi negatywną ocenę pracy dyplomowej, Prodziekan wyznacza drugiego recenzenta, którego ocena rozstrzyga, czy student może zostać dopuszczony do egzaminu dyplomowego.
  • W przypadku negatywnej oceny pracy dyplomowej, prodziekan może orzec o powtarzaniu przedmiotu, w ramach którego przygotowywana była praca dyplomowa w ostatnim semestrze.

🧑‍🏫 ETAPY SKŁADANIA PRACY DYPLOMOWEJ

1. Zgoda na przesłanie pracy przez studenta

  • Miejsce: eUczelnia → Dyplomy → Wszystkie → Szczegóły
  • Promotor wyraża zgodę poprzez kliknięcie „Pozwól na pierwsze przesłanie pracy dyplomowej”

🎓  Składanie pracy dyplomowej

a) Składanie oświadczeń

🔹 Student

- składa oświadczenie osamodzielnym wykonaniu pracy dyplomowej orazo stosowaniu narzędzi sztucznej inteligencji podczas przygotowania pracy.Objaśnienia dotyczące wypełnienia oświadczenia o samodzielnym przygotowaniu pracy dyplomowej w eUczelni, można znaleźćLink

Uwaga! Składając oświadczenia w systemie eUczelnia należy zwrócić uwagę na prawidłowy wybór, „typ dyplomu” odpowiednio: praca dyplomowa magisterska lub praca dyplomowa licencjacka.Dodatkowo do pracy dyplomowej należy załączyć oświadczenie o zgodzie / nie wyrażeniu zgody na udostępnienie swojej pracy dyplomowej dla celów naukowo-badawczych. Patrz punkt I bPraca dyplomowa - wymogi dotyczące pracy dyplomowej

 

b) Wgrywanie ostatecznej wersji pracy

🔹 Student

  • Termin: ustalany z promotorem, nie później niż do końca podstawowej sesji egzaminacyjnej.
  • Warunki:
    • Przed wgraniem: sprawdź dane w systemie (szczególnie temat pracy w języku polskim i angielskim).
    • Promotor musi wcześniej kliknąć „Pozwól na pierwsze przesłanie pracy dyplomowej”.

🔹 Promotor

  • Sprawdza pracę w systemie JSA (Jednolity System Antyplagiatowy).
  • Po akceptacji: klika „Przekaż do recenzji”.
    UWAGA! Po przekazaniu pracy do recenzji nie ma możliwości dokonywania zmian w pliku pracy. Prosimy o upewnienie się, że dołączone zostało oświadczenie o wyrażeniu zgody lub braku zgody na udostępnienie pracy do celów badawczo-naukowych.
  • RAPORT OGÓLNY z JSA:
    • powinien być w wersji podpisanej własnoręcznie i dostarczony do dziekanatu,
    • można także przesłać elektronicznie z podpisem kwalifikowanym.

🎓  RECENZJA PRACY

Promotor i recenzent

🔹1. Recenzja

 

  • Recenzent może pobrać plik pracy dyplomowej z systemu eUczelnia
  • Druk recenzji należy pobrać ze strony wydziałowej (druk recenzji – link w języku polskim , link w języku angielskim).
  • Przygotowana i zaopatrzoną własnoręcznym podpisem lub podpisem kwalifikowanym recenzję należy wgrać do systemu eUczelnia
    nie później niż 2 dni robocze przed egzaminem dyplomowym
  • Papierowa wersja recenzji z podpisem własnoręcznym musi zostać dostarczona do dziekanatu (najpóźniej w dniu egzaminu)

🧮 Sposób obliczania oceny końcowej z pracy dyplomowej:

Ocena końcowa = średnia arytmetyczna ocen wystawionych przez opiekuna i recenzenta (wytyczne na podstawie ustaleń Senackiej Komisji ds. Kształcenia): 

Ocena 

Wartość liczbowa 

Zakres średniej arytmetycznej 

bardzo dobry 

5,0 

4,75 – 5,0 

dobry plus 

4,5 

4,25 – 4,5 

dobry 

4,0 

3,75 – 4,00 

dostateczny plus 

3,5 

3,25 – 3,5 

dostateczny 

3,0 

3 

  

📝 PROTOKÓŁ EGZAMINACYJNY

Przewodniczący komisji przed egzaminem:

    • sprawdza w systemie eUczelnia poprawność elektronicznego protokołu egzaminu dyplomowego,
    • jeśli zauważy błędy, zgłasza je do pracownika dziekanatu odpowiedzialnego za dyplomowanie na danym kierunku.
    • wypełnia elektroniczny protokół egzaminacyjny, w tym:
      • treść pytań zadanych studentowi,
      • oceny za każde pytanie,
    • podpisuje protokół elektronicznie.
    • następnie protokół jest podpisywany w systemie eUczelnia przez promotora i recenzenta
  • Po podpisaniu elektronicznie protokołu przez wszystkich członków komisji:
    • protokół jest niezwłocznie przesyłany do dziekanatu wyłącznie w formie elektronicznej.

📘 WYDANIE DYPLOMU

Termin wydania:

  • Uczelnia wydaje absolwentowi komplet dokumentów w terminie 30 dni od dnia ukończenia studiów (data egzaminu dyplomowego).
  • Dokumenty obejmują:
    • Dyplom ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu,
    • 2 odpisy dyplomu i 2 odpisy suplementu.

Opłaty:

  • Studenci, którzy rozpoczęli lub wznowili studia od roku akademickiego 2019/2020 i później, nie wnoszą opłat za podstawowy komplet dokumentów.
  • Za wydanie dodatkowego odpisu dyplomu lub suplementu:
    • Opłata wynosi 20 zł za każdy odpis,
    • Odpis dyplomu + odpis suplementu to 40 zł.
    • Opłatę należy wnieść przed egzaminem dyplomowym

Język dokumentów:

  • Dokumenty są przygotowywane domyślnie w języku polskim.
  • Na wniosek studenta (złożony przed egzaminem dyplomowym) jeden odpis dyplomu i jeden odpis suplementu mogą być wystawione w języku obcym.
  • Jeśli student nie złoży wniosku o wersję w języku obcym, wszystkie dokumenty zostaną przygotowane w języku polskim.

Wydanie dokumentów:

  • Dokumenty absolwent odbiera osobiście w dziekanacie lub mogą one zostać wydane osobie przez niego notarialnie upoważnionej.
  • Nie ma możliwości wysłania dokumentów pocztą.

 

Szczegóły dotyczące prac pisanych w języku angielskim :

  • Na stronie tytułowej pracy przygotowanej w języku angielskim wpisuje się tytuł po angielsku, poniżej po polsku.
     

     

  • 📌  System e-Uczelnia – obowiązkowy

  • Całość procesu składania prac dyplomowych oraz wypełniania protokołów egzaminacyjnych odbywa się wyłącznie za pośrednictwem systemu e-Uczelnia.
  • Dotyczy to zarówno studentów, jak i pracowników.
  • Instrukcje obsługi systemu dostępne są tutaj:   👉 https://ug.edu.pl/euczelnia/dyplomowanie
  • ⚖️ Podstawa prawna

  • Regulamin Studiów UG – Rozdział 5: „Prace i egzaminy dyplomowe” (Link)
  • Zarządzenie nr 79/R/25 Rektora UG z dnia 30 maja 2025 r. (Link)

 

 

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: czwartek, 21. Maj 2020 - 08:03; osoba wprowadzająca: Kamila Mędrzycka Ostatnia zmiana: sobota, 14. Czerwiec 2025 - 07:29; osoba wprowadzająca: Beata Kwiatkowska