Rekrutacja na tutoriale
Rekrutacja w roku akademickim 2024/2025
Szanowni Studenci,
Uprzejmie informujemy, że rekrutacja na tutoriale prowadzone w semestrze zimowym w roku akademickim 2024/2025 na Wydziale Oceanografii i Geografii będzie przebiegała w następujących terminach:
semestr zimowy |
|
2 – 31.10.2024 |
Składanie dokumentów na tutorial – wysłać bezpośrednio na adres mailowy Tutora (CV, list motywacyjny uzasadniający wybór tutora i tematyki tutorialu) |
18.10.2024 |
Możliwość spotkania i porozmawiania z tutorami na „Wydziałowym Dniu Aktywności naukowej Studentów” |
1-15.11.2024 |
Indywidualne rozmowy z tutorem. Informacja o zakwalifikowaniu kandydata na tutorial |
od 1.11.2024 do 31.01.2025 |
Tutoriale |
Po 31.10.2024 |
Można zgłaszać się do tutorów i wstępnie planować tutoriale na kolejny semestr rok akademicki |
Profile Tutorów dostępne są na stronie Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu Uniwersytetu Gdańskiego.
Tutoring uznawany jest za innowacyjną metodę dydaktyczno-wychowawczą, służącą rozwijaniu potencjału i motywowaniu do samorozwoju. Wywodzi się brytyjskiej tradycji edukacyjnej, został zapoczątkowany na uniwersytetach Oxford i Cambridge. Do dnia dzisiejszego z powodzeniem praktykowany jest na wielu wiodących uczelniach świata.
Tutoring akademicki pomaga w rozwijaniu określonego obszaru wiedzy, umiejętności samodzielnego jej zdobywania, uczy sztuki wykorzystywania własnych talentów oraz wzmacnia zainteresowania studenta. Proces współpracy nakierowany jest na rozwój podopiecznego w zakresie umiejętności akademickich tj. pisanie tekstów, prezentacja wiedzy, dyskusja.
Tutoriale na naszym Wydziale prowadzone są od roku akademickiego 2014/2015. Nasi Tutorzy posiadają olbrzymie doświadczenie poparte praktyką i potwierdzone certyfikatami instytucji zewnętrznej.
SERDECZNIE ZAPRASZAMY!
Regulamin
REGULAMIN KURSU AKADEMICKIEGO W RAMACH PROGRAMU
Wdrożenie profesjonalnego systemu tutoringu akademickiego dla studentów
Wydziału Oceanografii i Geografii UG – „TUTOR-WOiG”
Regulamin określa warunki, na jakich realizowany będzie kurs akademicki „Tutoring” na Wydziale Oceanografii i Geografii UG.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
-
Celem Programu jest organizacja, trwającej co najmniej semestr, indywidualnej
i systematycznej współpracy studentów WOiG i ich nauczycieli akademickich, która odbywała się będzie w ramach przedmiotu „Turtoring”. -
Powadzone kursy akademickie mają wspierać oraz motywować studentów
w poszukiwaniu drogi indywidualnego rozwoju naukowego, a także kształtować dobre obyczaje akademickie u studentów. - Kusr „Tutoring” mogą prowadzić pracownicy Wydziału Oceanografii i Geografii, którzy uzyskali certyfikat Tutora Akademickiego i wchodzą w skład Wydziałowego Zespołu Tutorów Akademickich.
- Tutor może mieć pod opieką maksymalnie 2 studentów w semestrze.
- Tutor, w cyklu 8 spotkań w semestrze, będzie realizował indywidualny, dostosowany do potrzeb studenta kurs akademicki.
- Informacje dotyczące zainteresowań naukowych tutora (profil tutora) oraz proponowanej tematyki tutoriali zamieszczone są, do informacji studentów, na stronie internetowej WOiG.
REKRUTACJA STUDENTÓW DO PROGRAMU „TUTOR-WOiG”
§2
- Rekrutację do Programu „TUTOR-WOiG” prowadzą tutorzy Wydziałowego Zespołu Tutorów Akademickich.
- W Programie uczestniczyć mogą studenci wszystkich kierunków i poziomów studiów prowadzonych na Wydziale Oceanografii i Geografii (w tym studenci innych uczelni przebywający w ramach programu MOST, ERASMUS i innych), którzy spełniają wymagania opisane w §2 pkt. 3.
- Student, który chce uczestniczyć w Programie „TUTOR-WOiG” nie może mieć zaległości związanych z niezaliczeniem jakiegokolwiek przedmiotu lub warunkowym dopuszczeniem do studiowania w kolejnym okresie rozliczeniowym (warunek/dług punktowy ECTS).
-
Aby uczestniczyć w Programie student musi przejść pomyślnie kolejne etapy procedury rekrutacyjnej, która obejmuje:
- złożenie CV i listu motywacyjnego uzasadniającego wybór tutora i tematyki tutorialu,
- indywidualną rozmowę z tutorem.
- Rekrutacja na tutoriale prowadzone w semestrze zimowym odbywa się w drugiej połowie października, w semestrze letnim w drugiej połowie stycznia.
ZALICZENIE ZAJĘĆ W RAMACH PROGRAMU „TUTOR-WOiG”
§3
- Kontrakt tutorski podpisywany jest najpóźniej na 2 spotkaniu z tutorem.
- Tutoring uznaje się za zaliczony, jeśli student wypełnił wspólne ustalenia przewidziane kontraktem tutorskim i otrzymał pozytywną opinię tutora. Opinię tą sporządza się w formie pisemnej.
- Informacja o zaliczonym tutorialu wpisana zostanie w suplemencie do dyplomu ukończenia studiów. Opinię tutora wydaje się zainteresowanemu.
Kontrakt
Zakres tutoringu obejmujący kontrakt tutorski ze studentem
Aby zmaksymalizować efektywność sesji tutorskich, tutor i student zobowiązani są do zapoznania się
i omówienia na pierwszym spotkaniu poniższych zasad.
Właściwe zrozumienie obowiązków wynikających z prowadzenia i uczestnictwa w tutorialu to pierwszy krok do osiągnięcia sukcesu obydwu stron.
Cele tutoringu:
- Zidentyfikowanie zainteresowań naukowych i / lub zawodowych studenta,
- Zidentyfikowanie mocnych i słabych stron studenta celem jego dalszego rozwoju naukowego,
- Wykształcenie w studencie umiejętności samodzielnego i efektywnego uczenia się,
- Zapoznanie studenta z efektywnymi technikami studiowania, takimi jak warsztaty, dyskusje
czy wykorzystanie zasobów literatury i internetowych, - Pomoc studentowi w osiągnięciu wyższego poziomu kompetencji w zakresie wybranego obszaru badawczego,
- Pomoc studentowi w staniu się aktywnym w procesie studiowania,
- Pomoc studentowi w rozwijaniu pozytywnego nastawienie do nauki oraz otwartości na informację zwrotną,
- Wspieranie i zachęcanie do nauki w tempie dostosowanym do możliwości studenta.
Cele tutoringu osiągane są poprzez:
- Pomoc w rozpoznaniu, które obszary wiedzy studenta dotyczące tematyki jego zainteresowań naukowych / prowadzonych badań wymagają dokształcenia / doskonalenia,
- Rozmowę, przegląd notatek, prac domowych, projektów itd. celem zidentyfikowania mocnych i słabych stron studenta,
- Angażowanie studenta w dyskusję na tematy naukowe w zakresie wybranego przez niego zagadnienia ,
- Zadawanie studentowi pytań i omawianie z nim wybranych zagadnień, które pomogą w przeniesieniu wiedzy do pamięci długotrwałej,
- Pomoc studentowi w zarządzaniu czasem i efektywnym uczeniu się poprzez omawianie materiałów naukowych na ten temat, wykonywanie prostych ćwiczeń, testów i quizów udostępnianie materiałów na ten temat, robienie testów, quizów itp.
- Stwarzanie studentowi możliwości utrwalania zdobytej wiedzy i ćwiczenie nowych umiejętności poprzez praktyczne rozwiązywanie problemów i mini-quizów ,
- Przegląd wraz ze studentem uwag i sugestii tutora do esejów lub innych prac, w celu jak najefektywniejszego wykorzystania informacji zwrotnej,
- Szacunek wobec wartości akademickich, zachowanie uczciwości akademickiej i wzajemne poszanowanie,
- Indywidualną pracę studenta z tutorem.
Obowiązkiem studenta jest:
- Udział w zajęciach przewidzianych planem studiów.
- Regularny udział we wszystkich zaplanowanych sesjach tutoringu*.
- Pozostanie po pierwszym spotkaniu w kontakcie z tutorem i potwierdzanie daty kolejnych spotkań.
- Punktualne przychodzenie na wszystkie zaplanowane sesje tutoringu. Jeśli nie jest to możliwe skontaktowanie się z tutorem i zaproponowanie alternatywnego terminu.
- Informowanie tutora, z co najmniej 24 godzinnym wyprzedzeniem, o niemożności uczestnictwa w zaplanowanym tutorialu i ustalenie nowego terminu spotkania**. Nieprzestrzeganie tej zasady skutkować będzie niezaliczeniem zajęć cząstkowych.
- Czekanie na tutora 15 minut, zanim zgłosi się jego nieobecność.
- Przychodzenie na sesje przygotowanym, tzn. czytanie wskazanych materiałów, pisanie esejów/ opracowań, staranie się aby zadania domowe i przygotowywane pytania na kolejne spotkania były jak najlepiej wykonane.
- Przynoszenie na każdą sesję podręczników, notatek, zadań domowych, przyborów do pisania i innych niezbędnych materiałów, także z poprzednich sesji tutoringu.
- Przygotowywanie się do sesji poprzez wcześniejsze określenie potrzeb oraz poinformowanie o nich tutora.
- Aktywne uczestnictwo we wszystkich aspektach sesji tutoringu: zadawanie pytań, przygotowywanie pracy domowej itp.
- Znajomość imienia i nazwiskatutora oraz sposobu kontaktowania się z nim (nr telefonu, mail).
- Wypełnienie i oddanie formularza oceny na koniec kursu.
- Kontaktowanie się z Prodziekanem ds. kształcenia w sprawie pytań i wątpliwości.
*Student, który ma dwie nieobecności lub nagminnie odwołuje sesje, może być usunięty z programu tutoringu.
** Osoba odwołująca zajęcia jest odpowiedzialna za znalezienie nowego terminu.
Obowiązkiem tutora jest:
- Uczestnictwo we wszystkich zaplanowanych sesjach tutorskich *.
- Przychodzenie na czas na wszystkie zaplanowane sesje tutorskie.
- Informowanie studenta, z co najmniej 24 godzinnym wyprzedzeniem, o zmianie terminu zaplanowanej sesji**.
- Ustalenie terminu odwołanej sesji, nie później niż 48 godzin od pierwotnie zaplanowanej, za obopólnym uzgodnieniem terminu kolejnego spotkania.
- Potwierdzenie terminu następnej zaplanowanej sesji przed zakończeniem aktualnej sesji.
- Czekanie 15 minut na studenta, zanim zaznaczy mu nieobecność.
- Informowanie Dziekana ds. kształcenia o studentach, którzy mają dwie nieobecności.
- Pomaganie studentowi w identyfikowaniu obszarów problemowych poprzez zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi.
- Wykorzystywanie przykładów do demonstrowania koncepcji i teorii, dostarczając jednocześnie okazji do praktycznego ich zastosowania.
- Odwoływanie się do wykładów, warsztatów i zasobów internetowych celem podnoszenia u studenta umiejętności studiowania.
- Dopilnowanie na ostatnich zajęciach, żeby student uzupełnił formularz oceny.
- Wypełnienie formularza oceny studenta i przedstawienie mu końcowej opinii w formie pisemnej.
- Przekazanie dokumentacji odbytych tutoriali i opinii Prodziekanowi ds. kształcenia.
- Znajomość imienia i nazwiska studenta oraz sposobu kontaktowania się z podopiecznym (nr telefonu, mail).
- Kontaktowanie się z Prodziekanem ds. kształcenia w sprawie pytań i wątpliwości.
* Tutorom, którzy opuścili bez wcześniejszego powiadomienia studenta, sesję tutoringu zaznacza się nieobecność. Tutorzy, którzy mają dwie nieobecności lub nagminnie odwołują sesje, mogą być usunięci z programu tutoringu.
** Osoba odwołująca zajęcia jest odpowiedzialna za znalezienie nowego terminu.
Załącznik | Rozmiar |
---|---|
wzór kontraktu | 61.56 KB |