Debata oksfordzka Studentów WOiG
Studenci studiów I stopnia III roku Oceanografii, III roku Geologii oraz III roku Hydrografii morskiej w ramach wykładu Surowce mineralne mórz i oceanów wzięli udział w debacie oksfordzkiej.
Przyjęto tezę debaty: Czy powinniśmy eksploatować surowce mineralne z dna mórz i oceanów?
Studenci przygotowywali się do debaty wykorzystując wiedzę zdobytą na zajęciach oraz przeglądając liczne publikacje i doniesienia dotyczące m.in. występowania surowców polimetalicznych na dnie oceanicznym, ekosystemów im towarzyszących, prowadzonych badań oraz regulacji prawnych, które mają na celu doprowadzenie do przemysłowego wydobycia tych zasobów, a także bezpieczeństwa surowcowego.
Debata składała się z czterech części:
- losowania stron – Propozycja / Opozycja,
- przemówień stron obejmujących naprzemienne wystąpienia mówców obu drużyn,
- pytań publiczności,
- głosowania publiczności.
Stronę Propozycji reprezentowali studenci kierunku Geologia (Anna Węsierska, Marta Roszak, Sebastian Troszyński, Jakub Michalak), stronę Opozycji reprezentowali studenci kierunku Oceanografia (Zofia Podraza, Julia Hoffman-Szczepańska, Krzysztof Krawczyk, Patryk Kurek). Nad przebiegiem debaty czuwali Marszałek (Adam Krzysztofik z oceanografii) oraz Sekretarz (Joanna Kowalska z Geologii).
Podczas debaty zwrócono uwagę na aspekty środowiskowe, technologiczne, ekonomiczne, prawne, społeczne uwzględniając zagadnienia postępu cywilizacyjnego oraz zrównoważonego rozwoju. Obydwie drużyny wykazały się nie tylko doskonałym przygotowaniem merytorycznym, ale także umiejętnościami argumentowania na najwyższym poziomie. Pytania zadawane przez publiczność - studentów hydrografii morskiej, geologii i oceanografii pozwalały stronom debaty rozbudować argumentację, ale także weryfikowały przytaczane fakty.
W głosowaniu 60% publiczności poparło tezę Propozycji.
Debata dostarczyła nam nowych umiejętności tj. publiczne wypowiadanie się na trudne i ważne dla przyszłych pokoleń tematy, dobrego przedstawiania swoich argumentów i bronienia ich podczas dalszej dyskusji. Bardzo dobre przygotowanie obu stron jak i zaangażowanie publiczności pozwoliły na przeprowadzenie ciekawej i efektywnej debaty. Osobiście najbardziej podobała mi się końcowa część, czyli pytania od publiczności (Anna Węsierska, III rok Geologia).
Tekst za: dr E. Szymczak, prof. UG