Z życia pracowni

SEZO już jest!

kliknij w załącznik, aby zobaczyć dane dla poszczególnych lokalizacji

Mapa SEZO

 

 

Po kilku latach wspólnych badań, realizowanych od 2017 roku z firmą WIRAN (https://sezo.pl/), udało nam się wdrożyć na rynku niereferencyjny analizator optyczny SEZO służący do pomiarów jakości powietrza pod względem zanieczyszczenia pyłami PM1, PM2,5 i PM10.

Zapraszamy do sprawdzania jakości powietrza w wybranych lokalizacjach Trójmiasta oraz na R/V Oceanograf!

czytaj więcej

Urządzenie SEZO z wbudowanym modułem Sensirion umożliwia pomiar w czasie rzeczywistym stężenia pyłów w 3 klasach wielkości (PM1, PM2,5 i PM10). Badania jakości powietrza analizatorem SEZO firmy WiRan oraz urządzeniami referencyjnymi rozpoczęto
w roku 2018. Pierwszy etap polegał na równoległych pomiarach SEZO z dwoma próbnikami będącymi na stanie UG pozwalającymi na określenie metodą grawimetryczną stężenia pyłów PM10 (próbnik ATOSEVICE) oraz pyłów PM1 i PM2,5 (HYDRA DUAL).

Zgodnie z rekomendacjami UG kolejny etap polegał na badaniach w komorze pyłowej względem urządzenia o wyższej klasie (TSI OPS3330, Centrum Badawczo-Rozwojowe Soft Blue SA, https://softblue.pl/). Rezultaty pierwszych dwóch etapów opublikowano
w czasopiśmie Atmosphere (Malinowska i in., 2021;
https://doi.org/10.3390/atmos13040590). Podsumowano w nich możliwości oraz ograniczenia urządzenia SEZO.

Na kolejnym etapie badań (rok 2021) UG zarekomendowało prowadzenie długookresowych pomiarów stężeń pyłów z wykorzystaniem analizatora SEZO oraz równoważnego
do referencyjnego analizatora GRIMM EDM180 na stacji Fundacji ARMAG. Pierwszy miernik SEZO zamontowano na stacji AM4, w Gdyni. W roku 2022 badania poszerzono o stację AM7 w Gdańsku. Pod koniec 2022 roku zgodnie z rekomendacjami UG przeprowadzono rekonfigurację urządzeń na obydwu stacjach. Zainstalowano po trzy analizatory SEZO, wyposażone w czujniki do pomiaru temperatury i wilgotności w osłonie radiacyjnej oraz tor kondycjonujący. Kolejny etap, od czerwca 2023 roku, polegał na poszerzeniu badań o stacje charakteryzujące się większym zanieczyszczenia powietrza. UG zarekomendowało Zabrze (Instytut Podstaw Inżynierii Środowiska PAN) oraz Warszawę (GIOŚ). W międzyczasie rozpoczęto wdrażać analizatory w instytucjach pożytku publicznego i w szkołach. Urządzenia znajdują się na UM w Redzie i Warszawie (Bielany), w szkołach (np. SP3 i SP6 w Redzie, SP18 i SP34 w Gdyni), na dachu budynku Oceanografii UG oraz R/V Oceanograf.

W 2024 roku celem zwiększenia świadomości społeczeństwa, na stronie WOiG pojawiła się oferta warsztatów pt. Czy wiesz czym oddychasz? (https://oig.ug.edu.pl/wspolpraca/oferta-dla-szkol). Warsztaty są realizowane dwuetapowo, na UG oraz w firmie WIRan.

Obraz zawierający narzędzie, maszyna, lampa

Zawartość wygenerowana przez sztuczną inteligencję może być niepoprawna.
Fot. Analizator optyczny SEZO AM z wbudowanym modułem Sensirion SPS30
(WiRan Ltd)

Nowa publikacja w Science of the Total Environment:

 Nowa publikacja w Science of the Total Environment:

Z przyjemnością informujemy o najnowszej publikacji podsumowującej wyniki badań dotyczących Chemicznej i izotopowej genezy drobnych i ultra drobnych aerozoli
w zurbanizowanej strefie brzegowej. Publikacja powstała we współpracy
z naukowcami z Uniwersytetu Wrocławskiego, Politechniki Wrocławskiej, Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz Politechniki Warszawskiej.

Badania PM1 i PM2,5 w Gdyni prowadzone były podczas pięciu kampanii realizowanych
w okresie styczeń–marzec i wrzesień–październik 2022 r. pod opieką dr hab. Anity Lewandowskiej. Skupiły się one na analizie składu chemicznego aerozoli obydwu rozmiarów (węgiel organiczny [OC], węgiel pierwiastkowy [EC] i jony rozpuszczalne w wodzie) i zostały uzupełnione o badania izotopów węgla (δ13CTC), parametry meteorologiczne, trajektorie wsteczne ruchu mas powietrza (HYSPLIT) oraz modelowanie receptorów PCAMLRA. Uzyskane wyniki pozwoliły nam rozpoznać istotne różnice w sezonowych stężeniach obu frakcji aerozoli i zidentyfikować potencjalne źródła/procesy, które wpłynęły na ich skład chemiczny.

*Link do publikacji: https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2025.178823

Emisja metanu z dna jako mechanizm zwiększający stężenie soli odżywczych w toni wodnej

Emisja metanu

Czy uwalnianie pęcherzyków gazu z dna wpływa na stężenie składników odżywczych w morzu? Jeśli tak, to czy warunki hydrologiczne, głównie stratyfikacja gęstościowa w kolumnie wody, mają znaczenie w tym kontekście? Wreszcie, czy możemy zaobserwować jakikolwiek wpływ pór roku na ten fenomen? Odpowiedzi na te pytania zawarliśmy w naszej publikacji pt. Gas bubble release areas as new potential hot spots for water column enrichment with nutrients in eutrophicated sea (https://doi.org/10.1016/j.marenvres.2025.106981). Zapraszamy do przeczytania streszczenia artykułu.

Na potrzeby niniejszego badania postawiliśmy hipotezę, że emisja gazu (metanu) z osadu może zwiększać strumień soli odżywczych do toni wodnej. Aby przetestować hipotezę zbadaliśmy, w jaki sposób parametry fizyczno-chemiczne i stężenie składników odżywczych w toni wodnej nad miejscami wypływu gazu różnią się od pobliskich stacji referencyjnych, charakteryzujących się podobnymi warunkami środowiskowymi lecz pozbawionych wycieku gazu.

Badania zaplanowaliśmy w taki sposób, aby (1) móc przeanalizować czasową zmienność warunków hydrochemicznych w toni wodnej nad aktywnymi głębokowodnymi pokmarkami w Zatoce Gdańskiej oraz (2) zbadać wpływ emisji gazu na warunki fizyczno-chemiczne i stężenie soli odżywczych w różnych basenach południowego Bałtyku. Próbki i dane hydroakustyczne do pierwszej części badań zbieraliśmy podczas rejsów na r/v Oceanograf w listopadzie 2020 r., lutym i czerwcu 2021 r. oraz lutym i maju 2022 r. Drugi cel zrealizowaliśmy w oparciu o materiały zebrane w czterech różnych basenach M. Bałtyckiego: Zatoce Eckernförde, Zatoce Meklemburskiej, Basenie Arkońskim oraz Zatoce Gdańskiej. Badania prowadziliśmy z pokładu r/v Oceanograf w maju 2022 r. W każdym rejonie badawczym wyznaczyliśmy stacje z wypływem gazu oraz stacje referencyjne.

Uzyskane wyniki wskazują, że uwalnianie gazu zwiększa stężenie soli biogenicznych w wodzie nad osadem, gdyż ich stężenie (zwłaszcza fosforanów i krzemianów) w kolumnie wody nad miejscami wycieku metanu jest większe niż na stacjach referencyjnych. Dzieje się tak, ponieważ pęcherzyki gazu zaburzają strukturę osadu i zwiększają wymianę substancji na granicy wody i osadu.

Wpływ wypływu gazu na stężenie składników odżywczych w wodzie morskiej najłatwiej można zaobserwować, gdy w toni wody występuje silnie zaznaczona piknoklina. Podwyższonego stężenia substancji w wodzie pod piknokliną można spodziewać się szczególnie jesienią, kiedy w osadach rozkładana jest duża ilość materii organicznej oraz wzrasta intensywność wypływu gazu z dna.

Składniki odżywcze uwalniane z osadów mogą być transportowane do warstwy eufotycznej poprzez upwelling i nasilone w sezonie jesienno-zimowym mieszanie, a następnie wspierać produkcję fitoplanktonu w kolejnych sezonach. W dłuższej skali czasowej może to podtrzymywać eutrofizację i spowalniać proces poprawy stanu wód, nawet jeśli dopływ składników

 

Projekt: pt.” Substancje toksyczne i niebezpieczne w powietrzu i powierzchniowej wodzie morskiej w wybranych portach północnej Europy i na transektach między nimi”.

Miło nam poinformować, że dwoje studentów Wydziału Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego, Ania Waleczek (II rok Lic., Oceanografia) oraz Adam Krzysztofik (I rok MSU, Oceanografia) realizuje pod kierunkiem dr hab. Anity Lewandowskiej, prof. UG projekt pt. Substancje toksyczne i niebezpieczne w powietrzu i powierzchniowej wodzie morskiej w wybranych portach północnej Europy i na transektach między nimi”.

Projekt otrzymał środki finansowe w kwocie 52 466,45 zł w ramach projektu niekonkurencyjnego pt. „Wsparcie studentów w zakresie podniesienia ich kompetencji i umiejętności” realizowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Dofinansowanie projektu niekonkurencyjnego z UE: 22 693 000,00 zł (
https://www.gov.pl/web/nauka/wyniki-oceny-merytorycznej-w-ramach-projektu-wsparcie-studentow-w-zakresie-podniesienia-ich-kompetencji-i-umiejetnosci).

W lutym b.r. studenci Ania Waleczek i Adam Krzysztofik odbyli 3 tygodniowy stażna Uniwersytecie w Breście, we Francji, gdzie pod opieką Prof. Matthieu Waeles’a (https://www-iuem.univ-brest.fr/lemar/equipe/waeles-matthieu/) realizowali pierwszą część zadania przewidzianego w projekcie. Ich rolą było przeprowadzenie analizy metali śladowych w próbkach aerozoli i powierzchniowej wody morskiej zebranych podczas rejsu SEA EU 2.0 z Gdańska do Bodø ("The European University of the Seas Alliance navigating towards modern and co-transformative inter-campus life; people-driven, planet-friendly and knowledge-based progress for all - SEA-EU 2.0", Projekt EU No. 101089757).
Więcej o rejsie znajduje się na stronie: https://sea-eu.ug.edu.pl/wideokronika-baltarctic-research-cruise/.
Kolejny etap projektu obejmuje udział studentów oraz ich opiekunki, dr hab. A. Lewandowskiej, prof. UG, w międzynarodowej konferencji European Aerosol Conference, która odbędzie się na przełomie sierpnia i września b.r. w Lecce, we Włoszech. Studenci zaprezentują wówczas dwa postery i powalczą o nagrodę dla młodych adeptów nauki.

Obraz zawierający tekst, na wolnym powietrzu, trawa, samochód

Zawartość wygenerowana przez sztuczną inteligencję może być niepoprawna.      

 

Obraz zawierający ubrania, człowiek, osoba, obuwie

Zawartość wygenerowana przez sztuczną inteligencję może być niepoprawna.

 

Zapraszamy licealistów do wzięcia udziału w warsztatach

pt. Czy wiesz czym oddychasz?

zajecia

Informacja o wykładzie/warsztacie:

  • Celem wykładu z elementami warsztatów jest zapoznanie uczniów z problemem zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego oraz wewnątrz budynków.
  • Podyskutujemy, jakie są przyczyny występowania zanieczyszczeń w powietrzu i jak im zapobiegać.
  • Objaśnimy, jakie konsekwencje dla środowiska i dla nas ludzi niesie zanieczyszczenie powietrza.
  • Ustalimy, czy na pewno bezpiecznie jest spacerować brzegiem morza?
  • Odpowiemy na pytanie, czy w domu i szkole, w których spędzamy nawet do 90% czasu, powietrze może być zanieczyszczone? Jeśli tak, to jak poprawić jego jakość?
  • Opowiemy, jak bada się zanieczyszczenia powietrza i czy można je zobaczyć „gołym okiem”.
  • Przybliżymy, jaka jest istotność monitorowania powietrza.
  • Podamy przykłady narzędzi do ich pomiaru.

Osoba prowadząca:

dr hab. Anita Lewandowska, prof. UG, dr Michalina Bielawska (Katedra Oceanografii Chemicznej i Geologii Morza, Pracownia Biogeochemicznego Obiegu Pierwiastków)

Krzysztof Nykiel (przedstawiciel firmy SEZO, zajmującej się m.in. produkcją czujników jakości powietrza;  www.sezo.pl)

Kontakt do osoby prowadzącej: anita.lewandowska@ug.edu.pl

Miejsce realizacji: pomieszczenia UG/ showroom Pomorskiego Parku Naukowo Technologicznego (PPNT)/ on-line (zależnie od wybranej opcji)

Wymiar czasowy: uczniowie szkoły podstawowej:             - do    90 minut (tylko UG)

                                 uczniowie szkoły ponadpodstawowej   - do 120 minut (tylko UG)

                                                                                                      - do 240 minut (UG) + (SEZO w PPNT
                                                                                                         lub zdalnie)

Grupa wiekowa: uczniowie szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej

Wykład/warsztat dostępny w okresie:  Zajęcia o charakterze wykładu z elementami warsztatowymi, maj - czerwiec oraz wrzesień. Możliwość umówienia terminu przez cały rok akademicki- po konsultacji z prowadzącymi.

Obraz zawierający ubrania, Ludzka twarz, osoba, kobieta

Zawartość wygenerowana przez sztuczną inteligencję może być niepoprawna.   

zdjęcie zajęcia

  

 

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: czwartek, 15. Maj 2025 - 21:43; osoba wprowadzająca: Michalina Bielawska Ostatnia zmiana: środa, 28. Maj 2025 - 22:05; osoba wprowadzająca: Michalina Bielawska