Doświadczenia w podnoszeniu jakości kształcenia na Wydziale zebrane w książce "Dobre zwyczaje akademickie w naukach przyrodniczych"

Książka "Dobre zwyczaje akademickie w naukach przyrodniczych" pod redakcją prof. dr hab. Jerzego Bolałka, dr. Ewy Szymczak i dr. Grażyny Sadoń-Osowieckiej jest zbiorem refleksji wynikających z doświadczeń edukacyjnych nauczycieli akademickich i studentów Wydziału Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego, wspartych rozważaniami pracowników Instytutu Pedagogiki WNS na temat oceniania oraz jego etycznych dylematów.

Publikacja powstała w oparciu o wystąpienia wygłoszone w cyklu seminariów dydaktycznych, które odbyły się na naszym Wydziale w 2014 roku. Spotkania poświęcone były kolejno: Aktywizującym metodom kształcenia, Ocenianiu w dydaktyce akademickiej oraz Weryfikacji efektów kształcenia – zagadnieniom niezwykle aktualnym w kontekście zarówno „masowości” studiów jak i zmian związanych z budowaniem systemu jakości kształcenia. Podobny jest też układ książki.

Publikacja wpisuje się w ogólnopolską dyskusję dotycząca tzw. dobrych praktyk, które należy rozumieć jako wypracowanie wzorców etycznych w działalności dydaktycznej i naukowej, w tym dobre przykłady relacji między mistrzami i uczniami, które mają wspomagać rozwój dydaktyki i nauki. W naszej książce pokazujemy wzorce postępowania, które zostały przyjęte przez środowisko akademickie i które sprawdziły się często w długoletniej praktyce.

Różnorodność form zajęć dydaktycznych, kierunki studiów (oceanografia, geografia, geologia, gospodarka przestrzenna, ochrona środowiska) prowadzone na Wydziale tworzą przestrzeń do zdobywania różnych doświadczeń dydaktycznych, których motywem jest dbałość nie tylko o aspekt merytoryczny zajęć, ale również troska o rozwój zainteresowań i kompetencji studenta. U podstaw podejmowanych przez nauczycieli akademickich działań leży także tworzenie studentom przestrzeni do zdobywania wiedzy poprzez stymulowanie ich aktywności poznawczej, wspieranie inicjatyw wykraczających poza tok studiów na co wskazują opisane w publikacji przykłady.

Zapraszamy do lektury!

 

Fragment recenzji:

"Publikację należy ocenić bardzo wysoko. Przedstawione w rozdziałach treści są aktualne i dobrze wpisują się w dyskusję nad kształceniem w szkolnictwie wyższym. Refleksje Autorów oparte na ich własnym doświadczeniu są bardzo cenne – wiele rozdziałów może służyć jako punkt inspiracji dla czytelnika, którego sobie recenzent wyobraża jako pracownika akademickiego, do podnoszenia jakości oferowanych przez siebie zajęć dydaktycznych. Niewątpliwie publikacja może też służyć jako punkt startowy do prowadzenia wielu dyskusji z zakresu kształcenia – przykładowo, recenzent by widział tę publikację, jako lekturę obowiązkową dla doktorantów wydziału, którzy wiążą swoją dalszą karierę z pracą na uczelni.

Docenić należy duże zróżnicowanie Autorów publikacji. Autorami zarówno są pracownicy Wydziału Oceanografii i Geografii, jak również Instytutu Pedagogiki. Cieszy bardzo fakt umieszczenia również rozdziałów przygotowanych przez studentów – dzięki temu publikacja zyskuje z jednej strony na różnorodności, a z drugiej strony mocno podkreśla, iż w jej przygotowanie była zaangażowana cała społeczność uniwersytecka."

dr hab. Jakub Brdulak

Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie

Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

 

 

Załącznik Rozmiar
spis treści 477.94 KB
Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: wtorek, 29. Wrzesień 2015 - 14:51; osoba wprowadzająca: Tomasz Zarzycki Ostatnia zmiana: poniedziałek, 7. Marzec 2016 - 11:39; osoba wprowadzająca: Tomasz Zarzycki